چهارمین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با موضوع تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در هتل پارسیان اوین با حضور جمع گسترده ای از مدیران بزرگ شرکت‌های معدن و صنایع معدنی از جمله مدیران ارشد گروه فولاد متیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فولاد متیل، در حاشیه کنفرانس تخصصی استیل پرایس، مهندس آرمان امیری مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار به عنوان یکی از شرکت‌های هلدینگ فولاد متیل درخصوص اهمیت تامین مالی برای اجرای پروژه‌های معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: الزام هر شرکتی برای بقا در بازار، داشتن توسعه پایدار و متناسب با شرایط منطقه‌ای و مطابق با نیازهای آینده در سطح بین‌المللی است. بنابراین برای رسیدن به توسعه، لزوم سرمایه‌گذاری از طریق استفاده از منابع مالی مناسب بشدت احساس می‌شود.

به گفته وی، در ایران نیز با توجه به شرایط سیاسی منطقه‌ای و سیاست‌های کلان کشور، الزام به توسعه، دارای اهمیتی دوچندان است؛ از اینرو تامین مالی باید از برنامه‌های اصلی یک شرکت باشد.

مهندس امیری تصریح کرد:  امروزه در ایران، تامین مالی از طریق بانک‌ها از اصلی‌ترین روش‌های مالی بوده و با توجه به نرخ تورم موجود، حرکت در مسیر اخذ تسهیلات بانکی جهت‌گیری درستی است. در این راستا لازم است ایجاد اعتبار واحدهای اعتباری نزد بانک‌ها در راس سیاست‌های بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: تجمیع حد اعتباری در مجموعه گروه‌های فولادی منجر به هم افزایی منطقی و اقتصادی قابل قبولی خواهد شد که خوشبختانه در هلدینگ فولاد متیل و در سطح کلان شرکت فولاد مبارکه این مهم در حال شکل گیری نهایی است. برای نمونه شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار به درستی در این مسیر قرار گرفته و با کسب حد اعتباری بیش از ده‌هزارمیلیاردریال امکان مناسبی برای جذب منابع مالی ایجاد کرده که امید می‌رود با لطف خداوند و با سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که در زیرساخت‌ها انجام شده، این روند با رشد بسیار خوبی ادامه داشته باشد و شاهد توسعه پایدار باشیم.

مهندس رسول پور سعادت رییس هیات مدیره شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار نیز به عنوان یکی دیگر از حاضران در چهارمین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با موضوع تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: مشکل اصلی در حوزه تامین مالی در حوزه معدن و صنایع معدنی شامل نرخ سود و مبلغ تامین مالی است.

به گفته وی، دو منبع مالی همواره برای تامین مالی وجود دارد که شامل بازار پول به شکل سنتی و دیگری بازار سرمایه است که طی یک دهه اخیر رونق گرفته؛ این درحالیست که تامین مالی در ایران همواره از بازار پول و به شکل سنتی انجام می‌شود، اما در سطح بین‌المللی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها تامین مالی خُرد را از بازار پول و تامین مالی کلان را از بازار سرمایه بدست می‌آورند.

رییس هیات مدیره شرکت توسعه و بازرگانی متیل همیار با اشاره به اینکه ابزار خوبی در فضای بورس برای تامین منابع مالی وجود دارد افزود: تامین مالی در سطح کلان در ایران از طریق بانک‌ها، پروسه طولانی و سختی دارد و تنها برای شرکت‌های بزرگ و توسعه یافته امکان‌پذیر است. از این رو بسیاری از شرکت‌ها تامین مالی برای رقم‌های کلان از طریق بازار سرمایه اقدام می‌کنند که البته در این مسیر نیز بدلیل بالا بودن بهای تمام شده پول در بازار سرمایه نسبت به بازار پول، مشکلاتی سد راه تامین منابع مالی قرار دارد.

به گفته رییس هیات مدیره شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار، اگر بتوانیم سود قابل قبولی از محل سرمایه‌گذاری های خود بدست آوریم همچنان می‌توانیم یک منبع قابل توجهی تامین مالی از بازار داشته باشیم.

مهندس پورسعادت تاکید کرد: برگ برنده مدیران حوزه تامین مالی این است که حداکثر منابع را با حداقل هزینه تامین کنند؛ به این شکل که برای محل‌های سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی انجام دهند تا بیشترین سود را بدست آورند.