safety culture

پیام ایمنی به مدیران(۳): ضرورت استقرار فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط کار

 

” هر کس جان انسانی را نجات دهد، مانند آن است که جان همه مردم را نجات داده باشد. (قرآن کریم ، آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده) “

بی‌تردید تحقق شعار امسال که تحت عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از طرف مقام معظم رهبری نامگذاری شد، کشورمان نیازمند نیروی کار سالم و با مهارت است تا با تلاش و مشارکت همه جانبه و فراگیر، همسو با ارتقای سطح ایمنی و بهداشت کارگاه‌های کشور حرکت کنیم.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فولاد متیل، استقرار یک فرهنگ پویا در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، ضمن بهبود مستمر و ارتقای شاخص‌های ایمنی و سلامت در محیط کار، بستر تحقق رفاه اجتماعی کارگران و جامعه را نیز در پی خواهد داشت.

بیماری‌ها و حوادث شغلی در جهان، هر سال  جان حدود 2/8 میلیون نفر از کارگران شاغل در فعالیت‌های اقتصادی را می‌گیرد که این تعداد برابر مرگ بیش از ۷۶۰۰ کارگر در هر روز است، آثار زیان‌بار این تلفات جانی  به صورت هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم در قالب آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و گسترش فقر در جامعه بروز و نمود می‌یابد. بنابراین ایجاد محیط ایمن و سالم با ترویج فرهنگ ایمنی و بهداشت کار از طریق ارزش‌گذاری رعایت مقررات و دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشت شغلی و همسو با تشویق و تکریم کارگران مقید به رعایت این اصول و همچنین فراهم‌سازی زمینه‌های مشارکت کارگران و متخصصان شاغل در کارگاه در تصمیم‌گیری‌های ایمنی و بهداشت کار راهگشا خواهد بود.

در این راستا نیز مشاهده می‌کنیم که سازمان بین‌المللی کار نیز در راستای افزایش سطح آگاهی جامعه همواره اولویت ‌بخشی ترویج فرهنگ ایمنی و بهداشت محیط کار در کشورهای عضو را در راس محوریت فعالیت‌های خود قرار داده است. پیام این سازمان که در واقع نمادی برای نهادینه‌سازی و ترویج کار ایمن و سالم است، بر ضرورت داشتن یک سیستم کارآمد ایمنی و بهداشت حرفه ای مشتمل بر مشارکت کارفرمایان، کارگران و متخصصان حوزه ایمنی و بهداشت شغلی در محیط‌های کاری و حرکت به سوی خلق یک فرهنگ ایمنی و بهداشت کارآمد در همه سطوح تاکید دارد.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *