مدیرعامل آهن و فولاد توس در گفتوگو با با گروه رسانه ای پردازش:
مراکز خدماتی فولادمبارکه، در خدمت توسعه بازارهای صادراتی هستند
شرکت صنایع آهن و فولاد توس به عنوان یکی از شرکتهای هلدینگ فولاد متیل، در کنار ارائه خدمات تولیدی در زمینه ورقهای فولادی، صادرات محصولات فولادمبارکه را نیز در دستور کار خود قرار داده است. درواقع این شرکت را میتوان به عنوان هاب صادراتی محصولات فولاد مبارکه در شرق کشور دانست که تا به امروز نیز در این مسیر گامهای خوبی برداشته است.
مهندس محمدعلی اخباری مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد توس در خصوص عمده فعالیتهای این شرکت اظهار کرده است: صنایع آهن و فولاد توس یکی از اولین مراکز خدماتی شرکت فولاد مبارکه با هدف ارائه خدمات تبدیلی و توزیع به مشتریان خرد، همواره به عنوان یکی از مجهزترین مراکز خدماتی مطرح بوده و با در اختیار داشتن انواع خطوط خدمات تکمیلی محصولات فولادی در شمال شرق کشور و تکیه بر پرسنل مجرب توانسته است رسالت خود در تامین مواد اولیه ابتدای خطوط واحدهای صنعتی و کانال توزیع از طریق شبکه خرده فروشی تحقق بخشد.
به گفته وی، این شرکت با دارا بودن خط راهآهن اختصاصی جهت حمل ریلی، به عنوان یک بندر خشک در شمال شرق کشور برای صنایع مختلف ایفای نقش کرده، که این مهم با صادرات محصولات فولاد مبارکه به آسیای میانه و کشورهای همسایه به نحو اثر بخشی توسعه یافته است.
مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد توس در ادامه سخنانش به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار تولیدکنندگان و کارآفرینان مبنی براینکه ایشان فرمودند: «جبران عقب ماندگی در سالیان اخیر نیازمند تلاش پیگیر و رشد مستمر اقتصادی حداقل در 10 سال آینده است و به همین علت در برنامه هفتم توسعه، پیشرفت اقتصادی توام با عدالت را در الویت قرار دادیم» اشاره کرد و افزود: پر واضح است تحقق رشد اقتصادی بالا و مستمر با نگاه خاص به بازارهای صادراتی در کنار تامین نیازهای داخلی انجام پذیر خواهد بود، در الگوی توسعه اقتصادی، اهمیت صادرات به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه نقشی بی¬بدیل دارد، زیرا از یکسو نیازهای ارزی واحدهای صنعتی که اولین مورد خاص صنعت فولاد است را تامین میکنند و از دیگر سو کمک شایانی به تامین سایر نیازهای ارزی کشور مینمایند، این مهم در سالیان اخیر، خصوصا با تشدید تحریمهای خارجی با صرفهجویی ارزی و درآمد ارزی ناشی از صادرات بیش از گذشته نمود پیدا کرده و یکی از ارکان اساسی ارزآوری و صادرات کشور با سهم بیش از 14 درصد در اختیار صنعت فولاد است.
وی در این بخش از سخنانش صحبتهای دکتر سبحانی مدیرعامل اسبق فولاد مبارکه و رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را نقل کرد: «آینده فولادمبارکه روشن است، فولاد مبارکه به جایی رسیده است که محصولاتش شهرت جهانی دارد و این شهرت جهانی یعنی فولاد مبارکه 10 میلیون تنی به بازار 2 میلیارد تنی جهانی وصل است و این بزرگترین توفیقی است که برای کشور ایجاد شده است.» وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین میتوان گفت کشورهای همسایه نیز قسمتی از این بازار بزرگ هستند که برای فولاد مبارکه با توجه به سهولت دسترسی و اشتراکات فرهنگی و مذهبی، از جذابیت بالایی برخوردارند و بعضی از این کشورها به ویژه افغانستان و عراق با توجه به توسعه زیر ساختهای اقتصادی از پتانسیل بالاتری در جذب محصولات فولاد مبارکه دارا هستند، همچنین در این راستا با بعضی از کشورها (روسیه، قزاقستان) میتوان معاملات سوآپ در زمینه انواع محصولات فولادی اعم از تختال و ورق را برنامهریزی و اجرا کرد که این مهم طی سال 2022 توسط کشور چین اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد توس در ادامه سخنانش درخصوص ضرورت توجه به کشورهای همسایه جهت جذب بازارهای صادراتی اظهار کرد: تجربه عملکرد موفق مراکز خدماتی در طراحی شبکه توزیع گسترده و بدون واسطه محصولات از تولیدکننده تا مصرفکننده که میتواند داخلی و یا یک مشتری خارجی باشد را در گذشته در بازار افغانستان و اقلیم کردستان عراق از طریق صادرات غیر مستقیم داشتهایم، همچنین در زمینه صادرات برای آهن اسفنجی به ترکیه توسط شرکت فولاد سهند آغاز نیز دیگر نمونه موفقی است که میتوان نام برد.
مهندس اخباری نقش مراکز خدماتی در ترانزیت محصولات فولادی را پررنگ دانسته و افزود: یک مرکز خدماتی در زمینه¬های حمل ترکیبی و عملیاتی فورواردینگ، انجام خدمات برش و نواربری و سبک¬سازی، فرآیند انبارش و اظهار کالای صادراتی به عنوان انبار مورد وثوق گمرک جمهوری اسلامی ایران می¬تواند برای فولاد مبارکه موثر واقع شود، در سال 1399 این شرکت برای اولین بار فرآیند صادرات کلاف فولادی سرد از طریق حمل ریلی به مقصد “سنگبست” و حمل مجدد توسط واگن مسقف به کشور ازبکستان را مدیریت و انجام داد.
مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد توس در پایان خاطر نشان ساخت: یک مرکز خدماتی با دارابودن زیرساختهای لازم جهت انبارش و خدمات خاص، نه تنها نقش تامین مواد اولیه ابتدای خطوط تولیدی صنایع مختلف اعم از قطعه سازی خودرو، لوازم خانگی، صنایع بسته بندی، ماشینسازی و غیره را دارند، بلکه قادرند به عنوان یک رکن مهم در آمیخته بازاریابی که همان کانالهای توزیع و فروش در حوزه صادرات منطقهای و فرامنطقهای برای مجتمع فولاد مبارکه نقش آفرینی کنند و در گسترش فروش و ایجاد بازارهای جدید به نحو اثربخشی ایفای نقش نمایند.
ثبت ديدگاه