در گفتگو با مدیر عامل متیل همیار:

هاب مرکزی سلطانیه افتتاح خواهد شد

شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار از شرکت‌های تازه تاسیس فولاد متیل است که با هدف توسعه حمل ریلی بر ساخت و به‌کارگیری ۱۰۰۰ واگن باری و ۲۰۰۰ ناوگان جاده‌ای برای حمل محصولات تمرکز کرده است.

این شرکت بر اساس رسالت ترسیم شده فولاد مبارکه برای مدیریت توزیع محصولات خود تشکیل شده که در این راستا فعالیت‌‌های متنوعی طی سال‌‌های اخیر انجام داده است.

بر اساس سیاست‌‌های فولاد مبارکه طی یکی دو سال اخیر علاوه بر مدیریت توزیع محصولات فولاد مبارکه، تامین مواداولیه کارخانه‌‌های وابسته به فولاد مبارکه به‌ویژه فولاد سنگان نیز در دستور کار هلدینگ متیل قرار گرفته است.

شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار در ابتدا به منظور فعالیت در حوزه بازرگانی و خریدو فروش کالا تاسیس شد، اما پس از تامین مواد اولیه کارخانه‌‌های وابسته به فولاد مبارکه، اصلاح اساسنامه در سال ۹۹ صورت گرفت و حمل مواد معدنی نیز به اساسنامه قانونی متیل همیار اضافه شد و این شرکت به عنوان بازوی اصلی حمل به‌ویژه حمل ترکیبی شرکت فولاد متیل و برنامه‌ریزی حمل محصولات نقش بسزایی ایفا کرده است.

در راستای اجرای سیاست‌‌های ابلاغی و تحقق برنامه‌‌های پیش‌بینی شده راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران در زمینه شناسایی منابع جدید بار، با پیگیری‌‌ها و اقدامات فنی ـ بازرگانی و با تشکیل جلسات متعدد، تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت حمل محموله کنسانتره سنگ‌آهن از مبداء ایستگاه سلطانیه (زنجان) به مقصد سنگان به شرق کشور مابین راه‌آهن منطقه شمال‌غرب و شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار منعقد شد.

لهون اسدی، مدیر عامل شرکت متیل همیار گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته هاب اصلی سلطانیه و سازه اصلی انبار مرکزی نصب می‌شود و تا پایان سال تجهیزکل سلطانیه به اتمام خواهد رسید و سپس وارد سایر زنجیره‌‌ها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه به‌طور قطع ایستگاه سلطانیه شروعی است برای اقدامات آتی شرکت متیل همیار برای حمل زنجیره مواد معدنی، تاکید کرد: سلطانیه شروع اقدام بزرگی در حوزه تجهیز سایت‌‌های کنار راه‌آهن برای انبار کنسانتره است؛ اما ممکن است در سال‌‌های آینده بتوانیم محصولات دیگری را فرآوری و انبار کنیم.

وی تاکید کرد: ‌‌هاب‌‌های همدان، اصفهان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز نیازمند تاسیساتی شبیه سلطانیه خواهند بود.

اسدی افزود: هم‌اکنون فعالیت‌‌های ما به‌صورت روزانه در ایستگاه سلطانیه و یزد صورت می‌گیرد و تاکنون بالغ بر ۵۰۰ هزار تن بار کنسانتره سنگ آهن از ایستگاه سلطانیه خریداری و حمل آن صورت گرفت و از ایستگاه یزد نیز به همین میزان بار به مقصد سنگان ارسال شده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و تجهیز زیرساخت‌‌های موردنیاز تا پایان امسال حدود ۳ میلیون تن بار از این دو ایستگاه به مقصد فولاد سنگان حمل شود که از این میزان حدود ۲ میلیون تن از ایستگاه سلطانیه و یک میلیون تن از ایستگاه یزد حمل خواهد شد.

مدیر‌عامل شرکت متیل همیار خاطرنشان کرد: به تازگی نیز موفق شدیم مصوبه راه‌آهن کشور برای بهره‌برداری از ایستگاه سلطانیه را به مدت ۱۰ سال اخذ کنیم .

وی با تاکید بر اینکه ایستگاه سلطانیه به‌طور کامل برای حمل مسافر راه‌اندازی شده بود، گفت: اما با تجهیزات صورت گرفته از این ایستگاه بالای ۵۰۰ هزارتن حمل بار صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌‌های آینده این ظرفیت افزایش یاید.

اسدی با اشاره به هدر رفت کنسانتره خریداری شده در زمان حمل، خاطرنشان کرد: یکی از نقاطی که به‌عنوان نقطه خاص در هدر رفت محصول شناسایی شده، دپو است زیرا از زمانی که محصول را جمع‌آوری و دپو می‌کنیم تا زمانی که توسط ریل حمل شود در معرض مخاطرات جغرافیایی و هوایی قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای جلوگیری از آلودگی محیطی ناشی از هدر رفت محصول در محوطه باز و در فصول باد خیز به منظور افزایش راندمان خرید و حمل محصول، ایجاد انبار سربسته در قالب سوله به ابعاد ۱۵۰ در ۴۵ متر را در دستور کار دادیم که عملیات اجرایی نصب سازه اصلی آن امروز به‌طور رسمی‌آغاز شد و امید است پس از تکمیل این سازه تا پایان سال، هدر رفت محصول به شدت کاهش پیدا کند و شاهد افزایش بهره‌وری باشیم.

اسدی خاطرنشان کرد: در هدف‌گذاری بلندمدت شرکت طی ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی برای سالانه سه میلیون تن حمل کنسانتره صورت گرفته است و در کنار آن سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن را نیز در دستور کار داریم تا درصورت نیاز به دپوی سنگ‌آهن در ایستگاه سلطانیه بتوان اقدامات لازم را انجام داد.

وی افزود: در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای حمل ۳۰ میلیون تن کنسانتره طی ۱۰ سال می‌توان پرتی یک درصد را محاسبه و از هدر رفت آن جلوگیری کرد که در آن صورت عدد قابل توجهی برگشت سرمایه خواهیم داشت که این امر از لحاظ اقتصادی نصب تاسیسات را در ایستگاه سلطانیه توجیه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هدف متیل همیار پوشش کل زنجیره فولاد کشور است. افزود: هدف‌گذاری شرکت متیل همیار برای حمل محصولات معدنی برای کل زنجیره فولاد کشور است، اما هم اکنون براساس سیاست‌‌های فولادمبارکه فقط با شرکت فولادمبارکه در حال فعالیت هستیم؛ این در حالی است که در افق بلندمدت به‌عنوان یک شرکت اصلی حمل محصولات معدنی برای کل زنجیره فولاد در حال برنامه‌ریزی هستیم و تا آن زمان همه ظرفیت شرکت برای مجموعه فولاد مبارکه استفاده خواهد شد.

اسدی با اشاره به اینکه صنعت فولاد کشور هدف‌گذاری کلان دارد، گفت: محصولی که امروز تولید می‌شود در یک افق ۵ تا ۶ ساله باید دو برابر شود که برای رسیدن به این میزان نیازمند شبکه هوشمندی از حمل ریلی و جاده‌ای خواهیم بود تا به موقع بتواند مواداولیه را به تولیدکننده برساند و محصولش را جابه‌جا و همچنین در حوزه صادرات یا مصرف داخلی کمک کند.